Nocebo

مطالبی در باب فارماکواپیدمیولوژی و فارماکوویژیلانس

Nocebo

مطالبی در باب فارماکواپیدمیولوژی و فارماکوویژیلانس

نوسبو (در لاتین به معنای «من ضرر می‌رسانم») یک ماده بی‌ضرر است که برای مصرف کننده اثرات مضر به همراه می‌آورد. به طور معکوس، دارونما یا پلاسبو یک ماده بی‌اثر است که با اثرات سودمند، خوشایند و مفید برای سلامتی همراه است.

فارماکواپیدمیولوژی، یک علم بین رشته‌ای (فارماکولوژی بالینی و اپیدمیولوژی) است که به مطالعه کاربرد و اثرات دارو در جمعیت بزرگ می‌پردازد.

فارماکوویژیلانس، علم و فعالیت‌های مرتبط با تعیین، ارزیابی، شناخت و پیشگیری از عوارض جانبی و سایر مشکلات ناشی از مصرف دارو است.

در تاریخ 21 مارس 2014، شورای تحقیقات پزشکی بریتانیا (MRC) مستندی را تحت عنوان «به حداکثر رساندن ارزش مطالعات هم‌گروهی جمعیتی: مرور راهبردی بزرگ‌ترین مطالعات هم‌گروهی جمعیتی بریتانیا توسط MRC» با بودجه این شورا و دیگر تأمین کنندگان مالی بزرگ منتشر کرد. MRC در حمایت از مطالعات هم‌گروهی جمعیتی، از جمله مطالعه هم‌گروهی تولد (Birth Cohort 1946)، که طولانی‌ترین مطالعه هم‌گروهی در حال اجرا در جهان به شمار می‌رود، زیست‌بانک (Biobank) بریتانیا که نیم میلیون شرکت کننده را ردیابی می‌کند، و مطالعه میلیون زن (Million Women Study) که بزرگترین مطالعه طولی سلامت زنان است، سابقه 50 ساله دارد. به طور تقریبی سالیانه 30 میلیون پوند در 34 مطالعه از بزرگترین مطالعات هم‌گروهی جمعیتی بریتانیا که نیمی از آنها به مدت بیش از 20 سال دنبال شده‌اند، هزینه می‌شود. اکثر شرکت‌کنندگان مطالعات هم‌گروهی در سن 45 سال یا مسن‌تر  (92%) و زن (62% پس از حذف مطالعه «میلیون زن») هستند و مردان سنین 40-20 سال کمتر مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. با توجه به این که علم به پشتیبانی و مشارکت مردم وابسته است، قابل ذکر است که در حال حاضر 2/2 میلیون نفر در بریتانیا در این مطالعات هم‌گروهی جمعیتی بزرگ شرکت دارند-  به عبارت دیگر، یک نفر از هر 30 نفر جمعیت عمومی.

گرچه مطالعات هم‌گروهی جمعیتی یک تعهد عمده بلند مدت برای شرکت‌کنندگان، گروه‌های مطالعه و تأمین کنندگان مالی آن هستند، ولی توانایی‌ آنها برای شناسایی عوامل خطر متعدد در طول زمان، نقطه قوت آنها به شمار می‌رود. این موضوع، به‌خصوص در ارزیابی مواجهه‌هایی (exposures) که نمی‌توانند تصادفی باشد، به ویژه رفتارهای بهداشتی مانند سیگار کشیدن و شرایط اجتماعی، و یا شناسایی اثر یک عامل خطر در پیامدهای چندگانه اهمیت دارد. به عنوان مثال، پیگیری طولانی‌مدت در بررسی آینده نگر اروپا از سرطان (EPIC)، مطالعه نورفولک، نشان داد که ورزش، رژیم غذایی سالم و عدم مصرف سیگار، امید به زندگی را 14 سال افزایش داده است. مطالعه «میلیون زن» نیز اثرات درمان جایگزین با هورمون را در بروز شکستگی، سرطان و دیگر شرایط اندازه‌گیری کرده است.

مجموعه مطالعات هم‌گروهی جمعیتی بریتانیا پوشش گسترده‌ای دارد: از قبل از لقاح تا دوران کهنسالی، هر دو جنس و تمام گروه‌های عمده نژادی. این دسته از مطالعات  به طور کلی جامع‌تر از کارآزمایی‌های تصادفی -که معمولا بسیار گزینشی هستند- می‌باشند. بنابراین، یافته‌های حاصل از مطالعات هم‌گروهی به مردم به عنوان یک کل بهتر قابل تعمیم هستند. علاوه بر این، برخی از مطالعات هم‌گروهی مانند مطالعه طولی والدین و کودکان آون (Avon Longitudinal Study of Parents and Children, ALSPAC) شامل داده‌های چندین نسل هستند که محققان را قادر می‌سازد به مطالعه خوشه‌بندی خانوادگی عوامل خطر و بیماری و همچنین سازوکارهای زمینه‌ای آن بپردازند.

این موضوع که چگونه فناوری‌های جدید با مطالعات هم‌گروهی به آسانی مورد پذیرش قرار گرفته‌اند در «مرور راهبردی» MRC برجسته شده است. 68% از مطالعات هم‌گروهی بریتانیا ژنوتیپ‌ها را تعیین کرده و نیمی از آنان شامل داده‌های اپی‌ژنتیک یا متابولومیک هستند. گنجاندن ژنوتیپ در مطالعات بزرگ هم‌گروهی که حاوی اطلاعات طولی فنوتیپی هستند، انجام مطالعات باثبات‌تر (more robust)‌ از تداخلات ژن- محیط زیست را امکان‌پذیر می‌سازد؛ برای مثال مطالعه هم‌گروهی لوتیان (Lothian) نشان داد که عوامل ژنتیکی فقط مسؤول یک چهارم تغییر هوش در اثر افزایش سن هستند. از دیگر مزیت‌های مطالعات هم‌گروهی، جمع‌آوری سنجه (measurement) و نمونه‌ به صورت زنجیره‌ای است که امکان اندازه‌گیری تغییر مواجهه‌ها و اثر آن بر سلامت در طول زمان را فراهم می‌کند. هم اکنون، برخی از یافته‌های حاصل از مطالعات هم‌گروهی بریتانیا به طور گسترده‌ای پذیرفته شده‌اند. مطالعه هم‌گروهی تولد 1946، برخی از روشن‌ترین شواهد اثرات طولانی مدت شرایط نامطلوب در اوایل زندگی بر سلامت دوره بزرگسالی را فراهم کرده است. مطالعه وایتهال (Whitehall) یکی از اولین مطالعاتی بود که نقش کاهش حس کنترل و تنوع در محل کار در افت شغلی را پیشنهاد داد. یک مطالعه هم‌گروهی گذشته‌نگر از مردم متولد شده در هرتفوردشایر، برای اولین بار ارتباط وزن در هنگام تولد و دوران کودکی با مرگ و میر در بزرگسالی و اهمیت محیط زندگی در اوایل زندگی را بر سلامت مادام العمر نشان داد.

همکاری‌های متقابل مطالعات هم‌گروهی، یک راه مؤثر برای افزایش قدرت آماری این مطالعات است. در همکاری «سالمندی سالم در سراسر دوره زندگی» (HALCyon)، داده‌های نه مطالعه هم‌گروهی با هم ادغام شدند تا مطالعه‌ای انجام شود که انجام آن با استفاده از هر یک از مطالعات هم‌گروهی به تنهایی امکان‌پذیر نبود. به طور مشابه، ابتکار عمل«منابع بهبود مطالعات هم‌گروهی و طولی» (CLOSER) با حمایت مالی MRC و شورای تحقیقات اقتصادی و اجتماعی، نه مطالعه هم‌گروهی را با هدف ترکیب متغیرهای این مطالعات به هم پیوند می‌دهد.

برخی از مطالعات هم‌گروهی ممکن است نماینده عموم مردم از لحاظ جمعیتی و شیوه زندگی نباشند، با این وجود ممکن است نتایج آنها قابل تعمیم باشند. نقاط ضعف کلی مطالعات هم‌گروهی آینده‌نگر عبارتند از: حفظ آنها وقت‌گیر است، هزینه‌بر هستند و می‌توانند عدم موفقیت نظام‌مند پیگیری موارد  (systematic loss to follow-up) را تجربه کنند. راهبردهای جدید در حال کمک به برخی از این مشکلات ذاتی هستند: بسیاری از مطالعات هم‌گروهی، رضایت شرکت کنندگان جهت اتصال داده‌های معمول سلامت آنها را اتخاذ می‌کنند که باعث کاهش خطای تورش عدم موفقیت پیگیری موارد و تورش یادآوری (recall bias) شده، کمتر از پیگیری فعال موارد هزینه‌بر بوده و در برخی موارد از ضبط داده‌ها از راه دور از طریق اینترنت استفاده می‌کنند. تکنیک‌های ضبط داده‌ها از راه دور می‌تواند تأثیر منفی بر جذب، حفظ، تورش انتخاب و توانایی جمع‌آوری نمونه‌ها داشته باشد. بنابراین، «مرور راهبردی» توصیه می‌کند مزیت اتخاذ این روش کم‌هزینه باید به صورت موردی بررسی شده و در شرایط مناسب به کار گرفته شود. زیست‌بانک بریتانیا، اطلاعات گسترده‌ای را در کلینیک‌های پایه‌ جمع‌آوری می‌کند، اما تمام اطلاعات پیگیری را از طریق اتصال با داده‌های ضبط شده و پرسشنامه‌های آنلاین گردآوری می‌کند. «مرور راهبردی» توصیه می‌کند در صورت امکان از شرکت کنندگان همه مطالعات هم‌گروهی رضایت‌نامه گسترده و سرسختانه‌ای برای به دست آوردن اطلاعات اضافی از طریق اتصال به داده‌های معمول آنها گرفته شود.

پژوهش‌های موثق بر داده‌های شخصی با استفاده از فرایندهای حکومتی باثبات در محیط‌های امن توأم با تدابیر امنیتی که از محرمانه بودن داده‌ها محافظت می‌شود، در فهم علل بیماری و بهبود سلامت عمومی نقش اساسی دارد. «مرور راهبردی» علاوه بر تمرکز بر مطالعات هم‌گروهی، شامل مجموعه‌ای از توصیه‌ها برای MRC و دیگران است. اگر چه افزایش آگاهی از مطالعات هم‌گروهی و به اشتراک‌گذاری داده‌ها و نمونه‌ها در حال حاضر سیاست MRC و دیگر تأمین کنندگان مالی این مطالعات است، ولی برای استفاده بهینه از این منابع مطالعاتی لازم است فعالیت‌های بیشتری انجام شود. بنابراین، «مرور راهبردی»  توصیه می‌کند مطالعات هم‌گروهی در دایرکتوری‌های آنلاین و متا داده‌های فراهم شده گنجانده شوند. همچنین، مطالعات هم‌گروهی تا حد امکان باید از روش‌های استاندارد و معتبر استفاده کنند تا مقایسه میان این مطالعات تسهیل شود. یافته‌های ناشی از مطالعات هم‌گروهی در اطلاع‌رسانی به سیاست و عمل در بریتانیا و سایر نقاط بسیار ازشمند هستند، و «مرور راهبردی» ضرورت همکاری نزدیک با سیاست‌گذاران را خاطرنشان می‌کند. پیش‌بینی می‌شود «مرور راهبردی» استفاده گسترده‌تر از مطالعات هم‌گروهی بریتانیا در آینده را تشویق کند؛ این مطالعات، منابع ملی ارزشمندی هستند که برخی از کشورهای دیگر نیز می‌توانند با آن مطابقت پیدا کنند.

 

Pell J, Valentine J, Inskip H. One in 30 people in the UK take part in cohort studies.The Lancet, Volume 383, Issue 9922, Pages 1015 - 1016, 22 March 2014

  • ۹۴/۰۴/۱۸
  • ۵۱۳ نمایش
  • بیتا مسگرپور

هم‌گروهی

کهورت

کوهورت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی