Nocebo

مطالبی در باب فارماکواپیدمیولوژی و فارماکوویژیلانس

Nocebo

مطالبی در باب فارماکواپیدمیولوژی و فارماکوویژیلانس

نوسبو (در لاتین به معنای «من ضرر می‌رسانم») یک ماده بی‌ضرر است که برای مصرف کننده اثرات مضر به همراه می‌آورد. به طور معکوس، دارونما یا پلاسبو یک ماده بی‌اثر است که با اثرات سودمند، خوشایند و مفید برای سلامتی همراه است.

فارماکواپیدمیولوژی، یک علم بین رشته‌ای (فارماکولوژی بالینی و اپیدمیولوژی) است که به مطالعه کاربرد و اثرات دارو در جمعیت بزرگ می‌پردازد.

فارماکوویژیلانس، علم و فعالیت‌های مرتبط با تعیین، ارزیابی، شناخت و پیشگیری از عوارض جانبی و سایر مشکلات ناشی از مصرف دارو است.

احتیاط‌های قلبی- عروقی دیکلوفناک

پنجشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۱۱ ب.ظ

اثر داروی ضد درد دیکلوفناک بر قلب و عروق به تازگی در اروپا مورد مرور قرار گرفته است. نتایج این بررسی نشان داد مصرف سیستمیک (کپسول، قرص و فراورده‌های تزریقی) دیکلوفناک با عوارض قلبی- عروقی مشابه مهار کننده‌های اختصاصی سیکلواکسیژناز دو (COX 2) همراه است. این موضوع به خصوص در دوزهای بالا (۱۵۰ میلی‌گرم روزانه) و مصرف طولانی مدت دیکلوفناک اهمیت پیدا می‌کند. اگر چه، طبق نتایج این مطالعه فواید دیکلوفناک همچنان بر مضرات آن غالب است ولی لازم است احتیاط‌‌هایی که هم اکنون برای به حداقل رساندن خطر ترومبوامبولی سرخرگی ناشی از مهار کننده‌های اختصاصی COX 2 مطرح است در مورد دیکلوفناک نیز به کار رود. در این راستا

  • بیماران دچار ناراحتی‌های جدی قلبی- عروقی مثل نارسایی قلبی، مشکلات گردش خون، حمله یا سکته قلبی نباید دیکلوفناک مصرف کنند.
  • دیکلوفناک در بیماران با ریسک فاکتورهای خاص قلبی- عروقی (مثل فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت یا سیگار) باید فقط پس از بررسی دقیق تجویز شود.
  • توصیه می‌شود متخصصان مراقبت سلامت به طور دوره‌ای نیاز بیمار برای ادامه مصرف دیکلوفناک را مورد بررسی مجدد قرار دهند.

 

جزئیات مرور دیکلوفناک  

آژانس دارویی اروپا (EMA) مرور دیکلوفناک سیستمیک را ۳۱ اکتبر 201۲ به درخواست آژانس دارویی انگلستان آغاز و نظر نهایی خود را در ۱۴ ژوئن 2014 منتشر نمود. این مطالعه توسط کمیته ارزیابی خطر فارماکوویژیلانس (PRAC) که مسؤول ارزیابی ایمنی داروهای انسانی در آژانس است، انجام گرفت.

سازمان‌های نظارتی دارو در اتحادیه اروپا ایمنی داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) را به دقت مورد پایش قرار داده‌اند. مرور این دارو در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۲ نشان داد که این گروه دارویی به خصوص در دوز بالا و مصرف طولانی مدت- با خطر خفیف ترومبوامبولی سرخرگی که در بعضی مواقع به حمله یا سکته قلبی منجر می‌شود، همراه است. اطلاعات دارویی همه فراورده‌های این دسته دارویی این خطر را هشدار داده‌اند و توصیه می‌کنند که NSAIDs باید در پایین‌ترین دوز مؤثر و کوتاه‌ترین زمان مورد نیاز برای کنترل علایم به کار روند.

مرور دیکلوفناک توسط PRAC در نتیجه یافته‌های مرور NSAIDs مبنی بر افزایش خفیف خطر عوارض قلبی- عروقی ناشی از دیکلوفناک در مقایسه با سایر NSAIDs مشابه آنچه با مهار کننده‌های COX 2 دیده شده- انجام گرفت. خطر مطلق قلبی- عروقی ناشی از هر یک از داروهای NSAID بستگی به ریسک فاکتورهای زمینه‌ای مثل فشار خون و کلسترول بالای شخص دارد. در مورد دیکلوفناک پیش‌بینی می‌شود مجموع تعداد حملات قلبی حدود ۳ نفر در سال برای هر ۱۰۰۰ نفری که با ریسک فاکتورهای زمینه‌ای متوسط با این دارو مورد درمان قرار می‌گیرند، افزایش یابد (از ۸ نفر به ۱۱ نفر در هر ۱۰۰۰ نفر در سال که از این دارو مصرف می‌کنند)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی