Nocebo

مطالبی در باب فارماکواپیدمیولوژی و فارماکوویژیلانس

Nocebo

مطالبی در باب فارماکواپیدمیولوژی و فارماکوویژیلانس

نوسبو (در لاتین به معنای «من ضرر می‌رسانم») یک ماده بی‌ضرر است که برای مصرف کننده اثرات مضر به همراه می‌آورد. به طور معکوس، دارونما یا پلاسبو یک ماده بی‌اثر است که با اثرات سودمند، خوشایند و مفید برای سلامتی همراه است.

فارماکواپیدمیولوژی، یک علم بین رشته‌ای (فارماکولوژی بالینی و اپیدمیولوژی) است که به مطالعه کاربرد و اثرات دارو در جمعیت بزرگ می‌پردازد.

فارماکوویژیلانس، علم و فعالیت‌های مرتبط با تعیین، ارزیابی، شناخت و پیشگیری از عوارض جانبی و سایر مشکلات ناشی از مصرف دارو است.

امروزه دانشگاه‌ها با ورود روش جدیدی از یادگیری به شدت تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. مؤسسات نخبه دنیا آموزش واحدهای درسی خود را باز نموده و هزاران نفر از سرتاسر دنیا قادر به فراگیری بهترین دوره‌های آموزشی از طریق رایانه و تلفن همراه خود هستند. این دوره‌های آنلاین گسترده آزاد یا Massive Open Online Course (MOOCs) قابلیت آن را دارند که نقش قابل توجهی در بهبود مراقبت‌های بهداشتی و حتی رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه داشته باشند.


MOOC

ثبت نام در MOOCs نیازمند ارایه مدرک نیست و فرد علاقه‌مند می‌تواند از هر نقطه در جهان به آن دسترسی پیدا کند. دوره‌های MOOC با دسترسی به یک کامپیوتر و اتصال به اینترنت در دسترس هر کسی هستند و می‌توان بدون نیاز به حضور در کلاس‌های درس و یا سالن سخنرانی در آن شرکت کرد. افزون بر آن بسیاری از این دوره‌ها با فراهم آوردن فضای بحث و بررسی شرکت کنندگان (forum) امکان یادگیری از همکلاسی را نیز میسر می‌سازد. این مزایا سبب شده MOOC یک ابزار قدرتمند بالقوه برای ورود آموزش عالی به کشورهای در حال توسعه باشد. این دوره‌ها نه تنها فرصتی برای یادگیری افراد علاقه‌مند در توسعه مهارت‌هایشان فراهم می‌کند بلکه این فرصت را با کمک دانشگاه‌های پیشرو در علم و فناوری ایجاد می‌کند. این موضوع به خصوص برای شاغلان در امر بهداشت و درمان اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که تعداد زیادی از متخصصان این حیطه قادر به ارتقای مهارت‌های خود هستند.

این دوره‌ها به سرعت در حال گسترش هستند به طوری که تعداد دوره‌های ارایه شده و شرکت کنندگان سه بستر نرم‌افزاری عمده این دوره‌ها edx، courser و Udacity* در سال 2013 میلادی نسبت به سال 2012 سه برابر شده است. شاید به زودی روزی فرا رسد که علاقه‌مندان به علم و یادگیری، بدون دغدغه‌ حضور در کشورهای پیشرفته قادر به فراگیری همه دوره‌های عمومی و تخصصی مورد نظر خود آن هم در کلاس‌های آنلاین برجسته‌ترین اساتید دنیا در هر نقطه و در هر زمان باشند.

از مهمترین وب‌سایت‌هایی که به ارایه دوره‌های MOOC به صورت رایگان می‌پردازند، عبارتند از:

  • طرح ابتکاری آموزش باز دانشگاه هاروارد و ام. آی. تی حاوی دوره‌های MOOC 53 دانشگاه‌ مطرح دنیا به آدرس https://www.edx.org/. که تا 22 ژولای 2014 بیش از 5/2 میلیون شرکت‌کننده در بیش از 215 دوره آنلاین آن شرکت کرده‌اند.
  • مجموعه‌ای از دوره‌های MOOC بیش از 80 دانشگاه و مؤسسه برتر دنیا به آدرس: https://www.coursera.org/ که تا  آوریل 2014 بیش از 1/7 میلیون شرکت‌کننده در بیش از 641 دوره آنلاین ارایه شده توسط 108 دانشگاه و مؤسسه شرکت کرده‌اند.
  • اولین دوره بریتانیایی MOOC با مشارکت 36 دانشگاه از برتانیا و سایر کشورها https://www.futurelearn.com/

 

فهرست دوره‌‌های MOOC توسط ارایه‌دهنده‌های گوناگون را نیز در آدرس http://www.mooc-list.com می‌توانید جستجو کنید. در ادامه به معرفی نمونه‌هایی از دوره‌های مرتبط با نگارش مقالات علمی به ترتیب زمان برگزاری آنها می‌پردازیم:

1- How to Write an Essay: این دوره مقدمه‌ای بر نگارش علمی برای زبان‌آموزان زبان انگلیسی با تمرکز بر توسعه مقاله، گرامر صحیح و خود ویرایشی است. این دوره 5 هفته‌ای حاوی مرور اصطلاحات و درک دستور زبان پایه؛ نوشتن جملات و پاراگراف‌های مؤثر؛ مقدمه و نتیجه‌گیری؛ استراتژی نگارش متون طولانی‌تر؛ و نگارش پایان‌نامه. مطالب دوره به صورت خواندنی و ویدیو ارایه خواهد شد. کتابی برای دوره به صورت الکترونیکی ارایه خواهد شد که خواندن آن اجباری نیست و شاید برای تمرین بیشتر از آن استفاده شود. دانش‌آموزان در بحث‌های آنلاین و همچنین مرور همتایان (peer review) شرکت خواهند کرد و مقاله‌ای را برای این دوره تکمیل خواهند کرد.

ارایه دهنده: دانشگاه کالیفرنیا، برکلی؛ قابل دستیابی از طریق edx

تاریخ شروع دوره: ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۵ (۲۳ شهریور ۱۳۹۴)

مدرس: خانم دکتر Maggie Sokolik دارای PhD زبان‌شناسی کاربردی و مدرس دانشگاه کالیفرنیا برکلی از سال 1992

 

2- English Composition I: Achieving Expertise: این دوره که بخشی از دوره مفصل Reasoning, Data Analysis and Writing است با نگارش در سطح دانشگاه که تقریبا برای همه رشته‌ها کاربردی است آشنا می‌شوید. دانش‌آموزان در این دوره می‌اموزند چگونه با دقت بخوانند، در نگارش خود استدلال‌های مؤثر بیاورند، فرایند نوشتن را درک کنند، با ایده‌های دیگران تعامل داشته باشند، با دقت استناد نموده و در نهایت یک نثر قوی به رشته تحریر درآورند. در طی این دوره ده هفته‌ای، حدود 40 ویدیوی آموزشی (هرکدام 8 تا 10 دقیقه) ارایه می‌شود و دانش‌آموزان چهار پروژه را تحقیق، پیش‌نویس و بازبینی می‌کنند.

ارایه دهنده: دانشگاه دوک؛ قابل دستیابی از طریق edx

تاریخ شروع دوره: ۲۶ ژوئن ۲۰۱۵ (۵ تیر ۱۳۹۴)

مدرس: خانم Denise Comer استادیار دانشگاه دوک

 

3- English Grammar and Style: این دوره چگونگی به کار بردن کلمات برای نگارش یک نثر موجز، شفاف، ظریف و فوری را که از نظر یک خواننده باارزش محسوب می‌شود آموزش می‌دهد. دوره مذکور با فراهم نمودن اصول اولیه گرامر، ترکیب و شیوه نگارش، شایستگی و اعتماد به نفس شمار را در نگارش متون انگلیسی تقویت و مستحکم می‌کند.

ارایه دهنده: دانشگاه کوئینزلند استرالیا؛ قابل دستیابی از طریق edx

تاریخ شروع دوره: ۲۶ جولای ۲۰۱۵ (۴ مرداد ۱۳۹۴)

مدرس: خانم‌ها Roslyn Petelin و Gabrielle O'Ryan و آقای Michael Lefcourt


4- A beginners' guide to writing in English for university study: این دوره برای دانشجویانی که زبان اول آنها انگلیسی نیست ولی قصد تحصیل در یک دانشگاه انگلیسی زبان دارند، تدارک دیده شده است. شرکت کنندگان در این دوره در طی چهار هفته اصول نگارش دانشگاهی را فرا می‌گیرند و مهارت‌های خود برای نگارش موثر انگلیسی دانشگاهی را گسترش می‌دهند.

ارایه دهنده: دانشگاه ریدینگ انگلستان؛ قابل دستیابی از طریق FutureLearn

تاریخ شروع دوره: ۱۸ ژانویه ۲۰۱۶ (۲۸ دی ۱۳۹۴)

مدرس: آقای Steve Thomas مدیر برنامهIn-sessional English Support  دانشگاه ریدینگ


5- How to Succeed at: Writing Applications: این دوره سه هفته‌ای شما را با تهیه یک رزومه (CV) عالی، درخواست و پروفایل آنلاین برای ثبت‌نام در یک دوره یا یک موقعیت شغلی آماده می‌کند.

ارایه دهنده: دانشگاه شفیلد انگلستان؛ قابل دستیابی از طریق FutureLearn

تاریخ شروع دوره: ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ (۴ آبان ۱۳۹۴)

مدرس: خانم‌ها Hilary Jones و Pamela Hafekost


* به دنبال مسایل قانونی ناشی از تحریم‌ها، در حال حاضر دسترسی به Udacity از طریق IP ایران امکان‌پذیر نمی‌باشد.


نحوه مأخذدهی به این مطلب

مسگرپور بیتا. فرصتی برای یادگیری از اساتید دانشگاه‌های برتر دنیا. سپید ۱۳۹۳. شماره ۴۳۸. صفحه ۵


- تاریخ دوره‌ها برای سال ۱۳۹۴ به روز شده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی