Nocebo

مطالبی در باب فارماکواپیدمیولوژی و فارماکوویژیلانس

Nocebo

مطالبی در باب فارماکواپیدمیولوژی و فارماکوویژیلانس

نوسبو (در لاتین به معنای «من ضرر می‌رسانم») یک ماده بی‌ضرر است که برای مصرف کننده اثرات مضر به همراه می‌آورد. به طور معکوس، دارونما یا پلاسبو یک ماده بی‌اثر است که با اثرات سودمند، خوشایند و مفید برای سلامتی همراه است.

فارماکواپیدمیولوژی، یک علم بین رشته‌ای (فارماکولوژی بالینی و اپیدمیولوژی) است که به مطالعه کاربرد و اثرات دارو در جمعیت بزرگ می‌پردازد.

فارماکوویژیلانس، علم و فعالیت‌های مرتبط با تعیین، ارزیابی، شناخت و پیشگیری از عوارض جانبی و سایر مشکلات ناشی از مصرف دارو است.

توصیه‌های مصرف داروی زولپیدم را جدی بگیرید

پنجشنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۴، ۰۷:۴۰ ب.ظ

فواید و مضرات داروهای حاوی زولپیدم به تازگی در اروپا مورد مرور قرار گرفته است. نتایج این بررسی همچنان بیانگر تعادل مثبت فایده- خطر این داروها است. اگرچه، لازم است هشدارهای مربوط به خطرات خواب آلودگی و کندی عکس‌العمل بیماران مصرف کننده این داروها در اطلاعات فراورده‌های دارویی حاوی زولپیدم پررنگ‌تر شود. توصیه‌های زولپیدم بر اساس ارزیابی دقیق داده‌های موجود ایمنی و اثربخشی زولپیدم در مطالعات بالینی، گزارش‌های پس از ورود دارو به بازار و مطالعات منتشر شده به شرح زیر بازبینی شده است:

  • دوز توصیه شده روزانه برای بزرگسالان همچنان 10 میلی‌گرم باقی مانده و این دوز نباید بیشتر شود. تحلیل داده‌های مطالعه مروری نشان داد اگرچه بیشتر موارد اختلال رانندگی با مصرف دوز روزانه 10 میلی‌گرم این دارو مرتبط بود ولی دوزهای کمتر خطر اختلال در رانندگی را  به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش نداده ضمن این که ثبات تأثیر آن در سطح جامعه نشان داده نشده است.

  • زولپیدم باید در پایین‌ترین دوز ممکن، به صورت تک دوز و صرفا قبل از خواب مصرف شود. مصرف کنندگان نباید در طول همان شب دوباره زولپیدم مصرف کنند؛ چرا که برخی مطالعات ارتباط بین مصرف زولپیدم در نیمه‌های شب و اختلال در توانایی رانندگی در روز بعد را نشان داده‌اند.

  • دوز توصیه شده روزانه برای افراد مسن و بیماران با کاهش عملکرد کبدی 5 میلی‌گرم است.

  • رانندگی و انجام کارهایی که نیازمند هوشیاری مغزی است تا 8 ساعت پس از مصرف زولپیدم توصیه نمی‌شود.

  • خطرات خواب‌آلودگی و کندی حرکتی صبح روز بعد در افرادی که به طور همزمان از الکل و سایر داروهای مؤثر بر سیستم مرکزی مغز استفاده می‌کنند، بیشتر است.

 

جزئیات مرور زولپیدم  

آژانس دارویی اروپا (EMA) مرور داروی زولپیدم را در اوایل جولای 2013 به درخواست آژانس دارویی ایتالیا (AIFA) آغاز و در اواخر آوریل 2014 نظر نهایی خود را منتشر نمود. این مطالعه متعاقب دریافت گزارش‌هایی مبنی بر اختلال در رانندگی و تصادفات جاده‌ای بیماران مصرف کننده این دارو انجام گرفت. عارضه خواب آلودگی و کند شدن حرکات در روز بعد از مصرف زولپیدم که می‌تواند خطر تصادف در زمان انجام فعالیت‌هایی که به هوشیاری نیاز دارند را افزایش دهد، به خوبی شناخته شده است.

 

زولپیدم

زولپیدم آگونیست گاما- آمینوبوتیریک اسید (گابا) آ و از دسته ایمیدازوپیریدین است. این دارو در درمان کوتاه مدت بیخوابی با علامت مشخصه مشکلات شروع خواب کاربرد دارد. 

 

نحوه مأخذدهی به این مطلب

مسگرپور بیتا. تشدید توصیه‌های مصرف زولپیدم. سپید ۱۳۹۳. شماره ۴۰۹. صفحه ۵

  • ۹۴/۰۴/۱۸
  • ۵۵۸ نمایش
  • بیتا مسگرپور

زولپیدم

فارماکوویژیلانس

فایده- خطر دارو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی